diumenge, 25 d’abril del 2021

Un humanisme despert i en moviment

Jacques Maritain (1882-1973)

Filòsof

En un sentit, fins i tot, té raó, tindrà sempre raó enfront del cristià, perquè el cristià no serà mai a l'altura del cristianisme, i tindrà sempre la tendència a jaure massa prompte, com si poguera jaure allà on el seu Déu és clavat. La debilitat humana vol dormir; quan no és el dubte del vell estoic humanista, pren les veritats eternes per coixí. Si no es manté despert per una comunió dolorosa amb tots els qui sofrixen i els maleïts de la vida terrenal, el cristià corre el risc d'adormir-se sobre l'amor mateix que ha rebut.

Però el cristianisme és tot el contrari d'esta son. El cristianisme autèntic no admet el pessimisme d'inèrcia; és pessimista i profundament pessimista en el sentit que sap que la criatura ha estat treta del no-res, i que tot el que ve del no-res tendix a tornar al no-res; però el seu optimisme és molt més profund que el pessimisme perquè sap que la criatura ve de Déu i que tot el que ve de Déu tendix a Déu. Un humanisme realment cristià no immobilitza l'home, ni per al bé ni per al mal, en cap moment de la seua evolució; sap que l'home, tant en el seu ser social, com en el seu ser interior i espiritual, és només una eixida nocturna d'ell mateix i que abans d'assolir la seua forma definitiva —després del temps— haurà de passar per molts canvis i renovacions. Car hi ha una naturalesa humana immutable com a tal, però és precisament una naturalesa en moviment, la naturalesa d'un ser de carn i ossos a imatge de Déu, és a dir, admirablement progressiu en el bé i en el mal. I hi ha veritats eternes immutables, però que precisament obliguen la història a fer sorgir constantment nous climes, perquè puguen realitzar davall formes diverses les seues virtualitats en el temps i en les coses del temps.

Si bé és veritat que el mal i la infelicitat aniran lligades sempre a l'home, serà davall noves formes i dins d'unes noves perspectives; car fins i tot la mort canvia d'aspecte amb el temps. I el bé i l'alegria mostraran també fins al final noves dimensions. Si bé és cert que la llei del conflicte creador s'imposarà sempre a l'home, serà passant a formes superiors de pau activa i integració transfiguradora. Si bé és veritat que el cor de l'home sofrirà sempre l'angoixa de la felicitat, no és perquè l'home siga condemnat a estancar-se sempre ací baix en una vida estreta i miserable, sinó perquè la vida més plena i abundant serà sempre una cosa minúscula comparada amb les dimensions del seu cor.

Jacques MARITAIN: Humanisme integral, versió valenciana d'un fragment a partir de la traducció d'Isidre Molas (ed. 62, Barcelona 1966, pp. 57-58).

Per a ampliar:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

entrada destacada

Carta apostòlica In unitate fidei, de Lleó XIV

LLEÓ XIV CARTA APOSTÒLICA IN UNITATE FIDEI EN EL 1700 ANIVERSARI DEL CONCILI DE NICEA 1. En la unitat de la fe, proclamada des dels orígens ...